Songkran 1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Henk - WaarBenJij.nu Songkran 1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Henk - WaarBenJij.nu

Songkran 1

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk

14 April 2011 | Thailand, Chiang Mai

Voordat iedereen weer ongerust wordt omdat ik een paar dagen niks neerschrijf hierzo, vandaag na m'n ontbijt eerst maar even internet op. Dat zal absoluut een hele hoop smsjes sparen. Leuk hoe iedereen m'n vakantie volgt.
Dinsdagavond dus met Chon lekker Japanees gegeten, heerlijke sushi en uitgebreid kokkerellen. De lekkerste dingen komen voorbij op de band. Voor wie nog nooit bij de Japanner is geweest: je zit aan een lange tafel, achter je bord een kookpotje, daarachter een lopende band. Daarop staan allemaal kleine bordjes met verschillende soorten vlees, andere met vis of met groenten. Je kiest wat je lekker vindt en pruttelt dat in je potje klaar. Ondertussen kies je van het buffet de sushi's die je lekker vindt. Chon vindt 't best knap hoe handig ik met m'n stokjes te werk ga. Normaal bestek hebben ze hier niet... Na het eten heeft hij me een aantal barretjes laten zien die hijzelf wel leuk vindt. Er zijn geen Farang, alleen maar Thai. Best gezellig maar niet helemaal mijn ding. Hij brengt me uiteindelijk naar m'n eigen barretjes.
Gisteren was het dag 1 van Songkran. Ik wilde best om 6 uur bij ThapaeGate zijn, maar dat heb ik niet gered, ik heb geslapen tot 9 uur. Niet heel erg, maar ik heb wel een speciale markt gemist, en ik heb niet gezien hoe Lady's met hun parasols zoals 100 jaar geleden op de fiets de stad binnenkomen. Chon vertelde me dat ik dit echt moest gaan zien. Dus niet... Na het ontbijt lekker rustig aan gedaan, het wordt best een zware dag vandaag.
Om 13 uur ben ik wel bij ThapaeGate. Hier is het te doen volgens Chon, en hij heeft gelijk. Meteen als ik de straat bij mijn hotel oploop, heb ik de eerste waterplens te pakken. Nee, niet van mij opwachtende Thai, of voorbijrijdende Thai. Het is onvoorstelbaar maar zelfs de weergoden vieren Songkran. In het begin zijn 't maar druppels, wanneer iets verderop ben moet ik echt gaan schuilen. Met bakken tegelijk storten ze het water naar beneden. De wegen staan in enkele minuten 5 cm blank. Het is niet koud, dankzij de afgelopen hete dagen hier, maar ik wacht toch maar onder een afdakje totdat het ergste voorbij is (wat uiteindelijk 2 uur duurt). Ik zal absoluut nog nat genoeg worden vandaag.
Inderdaad: op ThapaeRoad al ontkom ik niet meer aan de zegeningen die iedereen me toewenst. Dat doe je dus door iemand te besprenkelen met water, te bespuiten met een waterpistool, of gewoon 'n bak water naar iemand toe of over iemand heen te gooien. Het deert me niet, de regen is ook nog niet over, nat ben ik toch al. Ik wens iedereen dan ook vrolijk Happy Newyear en Happy Songkran. Het valt me op dat de Thai bij de Farang toch wat voorzichtiger te werk gaan: ze houden het bij een paar druppels. Ondertussen is de straat vol met pickup's, waarbij in de laadbak 'n aantal Thai en vooral 'n aantal bakken water staan. Langs de weg staan de Thai met bakken water en zelfs waterslangen. Het is al een natte boel.
Wanneer ik bij ThapaeGate aankom kies ik een overzichtelijke plek in het midden van het plein tussen de overvolle straten. Het is feest, de sfeer zit er goed in. Natuurlijk heb ik foto's en filmkes gemaakt om bij mij thuis een indruk van dit spektakel te kunnen geven, maar je zult nooit weten wat je voelt als je hier niet tussen hebt gestaan. Toch nu toe voelt dit helemaal goed. Supergeweldig om hier aan te mogen deelnemen. Ik weet nog niet hoe snel ik dit beu zal zijn, want dit gaat nog een paar dagen zo door. Inmiddels ben ik tot op mijn lijf nat. En natuurlijk, ik kan m'n shirtje wel uitwringen, maar veel nut heeft het niet. De regen is opgehouden, dat scheelt iets, hopelijk komt de zon er door. Helaas zal dat laatste vandaag echt niet gebeuren. Gevolg is dan ook dat het best fris is. Natuurlijk kan ik best een longontsteking oplopen nu, maar daar denk ik even niet aan.
Terwijl de straten verstopt staan met pickup's, tuktuk's en brommers, zie ik in de verte aankomen waar het vandaag om te doen is: de BuddhaParade. Alle mensen krijgen de kans om Buddha te zegenen voor het nieuwe jaar. Elke tempel, en dat zijn er in ChiangMai zo'n 600, heeft z'n eigen Buddha. De belangrijkste is Buddha PhraSing. Die gaat in de tocht voorop. Dit beeld wordt naar de Wat (tempel) PhraSing gebracht nadat het door alle mensen langs de straat gezegend is. Hierachter volgen de beelden van andere tempels. Mooie praalwagens die het beeld vervoeren, folkloristische muziek en dansen, Thai die helemaal gek worden wanneer ze het water dat ze gooien weer van het beeld afstroomt en een drupje daarvan terug kunnen opvangen (dat brengt extra geluk omdat Buddha hen iets teruggeeft). Echt, dit zou ik voor geen goud willen missen, hier zie je zoveel emotie, dat houd je niet voor mogelijk.
Het duurt tot 17 uur voordat het laatste beeld aan me voorbijtrekt, en ik besluit lekker naar m'n hotel te gaan voor 'n warme douche. Die bevalt me zo goed dat ik meteen ook lekker in slaap val.
Het is na 20 uur wanneer ik weer wakker word, en na een frisse douche ga ik voor m'n diner. Deze keer wordt het de Bels, het restaurant waar Chon me in 2009 mee naar toe nam. Even iets anders dan rijst, kip en vis... ;) Mmmmm... tomatensoep met balletjes.
Even over de NightBazaar om het eten te laten zakken en naar m'n barretjes. Lekker kletsen met de boys, Mek doet z'n best voor me en het is ontiegelijk gezellig. Ze kennen me inmiddels allemaal, en al snel hangen er 6 boys om me heen. Samen delen ze een biertje. Mek vraagt of ik niet met hem naar de disco wil. Hoho, met hoeveel vrienden, vraag ik, want zo gaat dat als je niet oplet. Ik ga met 4 boys, natuurlijk die ik het leukst vindt. Ik betaal immers, dus ik maak de keuzes ;)
Nieuw voor mij, ik ken alleen Bubbles, een echt grote disco, keigoeie muziek, en de boys gaan helemaal los. Ik blijf wel bij mijn voornemen dat het bij maar 1 fles whisky blijft.
Terwijl Mek z'n roes uitslaapt heb ik m'n ontbijt genuttigd. Geen zorgen, natuurlijk heb ik m'n kostbare spullekes en sleutels mee, en ook zijn sleutels. Hij kan niet weg, en kan niks van me pikken. Ik verwacht ook niet dat hij dat zou doen, maar wat dat betreft moet je op je hoede zijn.
Vandaag dus Songkran 2, weet nog niet wat er gaat gebeuren, ook ik heb flink doorgezakt vannacht, dus misschien wordt 't wel alleen maar een slaapdag...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 26 Okt. 2008
Verslag gelezen: 66
Totaal aantal bezoekers 26348

Voorgaande reizen:

22 Maart 2011 - 18 April 2011

M'n droom achterna....

Landen bezocht: