Songkran 2 en 3 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Henk - WaarBenJij.nu Songkran 2 en 3 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Henk - WaarBenJij.nu

Songkran 2 en 3

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk

15 April 2011 | Thailand, Chiang Mai

Allemachtig, wat is dit een feest! Er is zelfs een nieuw wereldrecord gevestigd hier in Thailand gisteren hoor ik: het wereldrecord watergames. Absoluut niet verwonderlijk. Ik weet echt niet hoe ik het moet omschrijven, ik zal het proberen.
Allereerst kun je nergens buiten komen zonder nat te worden. Ze staan je op te wachten met emmers, waterpistolen (groot en klein), met waterslangen, en al het andere om maar te kunnen zorgen dat niemand aan hun water voorbijkomt zonder droog te blijven. Dat is een, twee is dat de stad een grote file is, iedereen achter in de pickup met grote tonnen water, eveneens bewapend met waterpistolen en emmers, of je rijdt gewoon op de brommer rond of in een tuktuk. Het is onvoorstelbaar wat een feest dit is.
Gisteren, de eerste dag was het weer niet al te best: zelfs de Thai klaagden erover dat het toch wel erg koud was zo nat zonder zon. Gisteren en vandaag schijnt de zon weer fel, en dat maakt het allemaal wel een heel stuk aangenamer. Het water is lekker. Nadeel is wel ook dat grote blokken ijs gebruikt worden in de grote tonnen op de wagens en in de straten. Die smelten vanzelf, en het water is nogal eens op in de bak. Als zo'n blok er net inzit, krijg je wel een heel koude plens, da's iets minder...
Dag 2 heb ik me uiteraard in de menigte begeven, samen met Mek. 2 emmers gekocht, blokjes leem gekocht, beetje water erbij, kneden, en je kunt iedereen volsmeren. Ook dit heeft een doel, het is mij niet helemaal duidelijk welk, maar de Thai blijven er voor stilstaan. Je smeert een klein beetje op de wangen bij de ander, en hij is blij. Ook ik ontkom daar niet aan natuurlijk. Het leuke is dat wanneer iemand je water toegooit, je tegelijkertijd z'n gezicht vol kunt smeren. Ook auto's en brommers worden besmeerd. Een lekkere boel...
Maar ach, het deert niet: sowieso staan de straten blank van al dit water, soms zelfs waad je er tot aan je enkels doorheen. Geen probleem, je bent toch al door en door nat.
Nadien 'n lekkere warme douche en het is weer voorbij.
Dag 3 heb Mek en ik een waterpistool gekocht, dat werkt toch wel beter dan emmertjes. Natuurlijk de grootste guns, want de kleintjes zijn zo leeg... Net kleine kinderen allemaal, dolle pret, en iedereen doet mee. Via ThaPhaeRoad naar ThaPhaeGate, en zo naar ChangPuakGate en via de oude binnenstad weer terug. Onophoudelijk bezig met water, een drukte van jewelste. Werkelijk prachtig om hier te zijn.
Ik vind Songkran dus leuk, iets wat ik niet echt verwacht had; ik wilde het gewoon een keer meegemaakt hebben. Natuurlijk ben ik ook wel in goed gezelschap, dat maakt het allemaal nog leuker. Alleen al te zien welke pret Mek heeft... Nu weet ik wat het is, en als je het leuk vindt met water te spelen, dan moet je dit zeker een keer gaan meemaken.

Op deze site kon ik 10 foto's plaatsen, ineens heb ik de mogelijkheid er veel meer op te zetten. Ik weet niet of iemand me dit kado gedaan heeft, of dat de sitebeheerder me aardig vindt... Ik heb er in elk geval dankbaar gebruik van gemaakt om de trouwe lezer meer beeld te geven. Ook bij vorige verhalen heb ik nog wat foto's geupdated.

Morgen alweer m'n laatste volle dag hier in mijn ChiangMai. Het is verdomd vlug gegaan hier. Dat betekent dat ik lol gehad heb. Mede dankzij Mek, echt 'n ontiegelijk leuk jong. Zijn vrienden zijn allemaal stuk voor stuk echte straatschoffies, zelf is hij er ook een, maar dat wil ik niet weten. Stiekem hou ik er wel van ;) Stuk voor stuk hangen ze aan me, maar aan eentje heb ik voldoende. Maar ze komen geen van allen iets tekort, dan eens wat te eten, dan eens wat te drinken. En terwijl ik zit te eten masseert de een m'n rug, de ander m'n benen, weer 'n ander schenkt m'n biertje na elke slok weer bij. Het zijn schoffies, je moet ze in de gaten houden, en regelmatig voel ik dan ook of m'n beurs en m'n sleutel nog op z'n plek zitten. Je moet voorzichtig zijn met ze, leuk leuk leuk, maar vertrouwen kun je ze niet.
Ik heb leuke dagen hier in ChiangMai. Echt super. Natuurlijk is de hele sfeer van Songkran medebepalend, maar dan is ChiangMai ook wel precies de plek waar je zijn moet.
Morgenvroeg met Mek naar de tempel op de Doi Suthep. Wat er verder nog gaat gebeuren weet ik niet, zondag om 19 uur vlieg ik terug naar Bangkok waar ik het vliegtuig naar huis terug neem, vast en zeker toch ook weer een goeie plek om te zijn...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 26 Okt. 2008
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 26338

Voorgaande reizen:

22 Maart 2011 - 18 April 2011

M'n droom achterna....

Landen bezocht: